Monday, January 15, 2007

Deloppgave 1.4 Sammendrag

Sammendrag av kap. 2-4 i Bertnes, Pål A. (2005) Faglig informasjon på internett - kvalitet og kildekritikk. Oslo, Abstrakt forlag.

Kap. 2: Informasjonskompetanse.
Kravet til informasjonskompetanse øker, og man må derfor utvikle sine evner til å definere søk og kvalitetsvurdere informasjonen. Fortrolighet til alle medier er essensielt, og det er ved praktisk bruk man best tilegner seg denne kunnskapen.Kap.

3: Hva finnes på internett?
Internett ble utviklet p.g.a. behovet for å utveksle forskningsdata, og man fikk internettprotokoller for å gi datamaskinene et felles språk. Senere ble internett frigitt offentligheten og kom i allmenn bruk.Kapittel

4: Hva finnes på internett og hvem står bak?
I følge tall fra 2003 finnes det ca 15 milliarder nettsider og ca 500 milliarder "usynlige" nettsider ("toppen av isfjellet" tegningen).
Det er lett å legge ut ting på nett, altså få restriksjoner å måtte forholde seg til. De fleste nettsteder blir opprettet av enten kommersielle, ideelle eller "opplysende" grunner (nyhetssider).
Det blir stadig flere sider som bruker lyd, video og "hypertekst" (linker) til å formidle informasjon. Hypertekst gjør at man kan "linke" til andre sider eller andre steder i en tekst, noe som gjør at man ikke trenger et tradisjonelt "layout". Noen negative sider ved "hypertekst," er at det distraherer leseren, kan ødelegge sammenhengen, kan ha lite relevans, for mye detaljer.
Hypertekst gjør at man kan hoppe hvor som helst i hierarkiet til en nettside.Hypertekst gir enorme muligheter til utvidelse av kjerne tekstens innhold, til direkte kildefremmfinning og til fordypning. Men det gir også store muligheter til overdreven og lettvint omgang med kilder og pekere til avsporende nettsteder.Fagtekster er som oftest skrevet av en eller flere enkeltpersoner, så det er viktig å være kritisk til forfatteren av et tekst (finne ut hvilke kvalifikasjoner forfatteren har).
Fagbibliotek presenterer fag informasjon på nett. Elektroniske bibliotekskataloger har gjort tilgjengeligheten på bibliografisk informasjon, mye enklere.Sjekkliste for tidsskrifter og fag artikkler på internett er:

  • Er den aktuelle tisskriftartikkelen fra et seriøst og annerkjent fagtidsskrift?
  • Hvem sitter i redaksjonen og hvem står som utgiver?
  • Vet du noe om utvelgelsen av stoffet som presenteres?
  • Fagdekning?
  • Hvilken lesergruppe er det beregnet på?
  • Hva vet du om forfatteren?

No comments: