Sunday, January 21, 2007

Deloppgave 2 .Drøfting av definisjoner

1.

Tekst hentet fra Truls på gruppe 4:

Til drøftings oppgaven valgte vi disse 2 definisjonene:

Wikipedia:
«informasjonskompetanse defineres kort som erkjennelsen om at man har et informasjonsbehov, evnen til å vite når og hva slags informasjon som trengs, og kunnskapen om hvordan man finner, evaluerer og bruker informasjon av alle slag.»

Nøtterøy vgs:
«Informasjons kompetanse
Evnen til å vite:
•Når du har behov for informasjon
•Hva slags informasjon du trenger
•Hvordan du skal finne, vurdere og bruke informasjonen på en effektiv måte »

Definisjonene her er like på noen punkter men har også endel forskjeller. Begge definisjonene mener at informasjonskompetanse er blandt annet å vite eller erkjenne når man har et behov får å vite mer / få tak i mer informasjon, de er også like ved at de begge mener at informasjonskompetanse også vil si at man vet hva slags informasjon man bør lete etter og vurdere den informasjonen man finner og evaluere den for å f.eks se om den er relevant i forhold til det man forsøker å finne mer informasjon om.
Definisjonen skiller seg fra hverandre ved at wikipedias definisjon også tar for seg «når» man trenger informasjon, det vi si at tidspunktet har også noe å si når informasjon skal vurderes om det er relevant eller ikke. Nøtterøy vgs' på den andre siden er ikke så nøyaktig i definisjonen sin: « Hvordan du skal finne, vurdere og bruke informasjonen på en effektiv måte», her er det ikke forklart hva som er «effektiv» bruk av informasjon i sammenheng med inforamsjonskompetanse, noe som gjør at definisjonen blir litt vag.

Vi har ut ifra denne drøftingen og våre egne vurderinger bestemt oss for at vi vil bruke Wikipedias definisjon på informasjonskompetanse videre i oppgaven.

2.
Litteraturliste

- Bertnes, Pål A. (2005) Faglig informasjon på internett - kvalitet og kildekritikk. Oslo, Abstrakt forlag.

- Eitrem, S. (1952) Sokrates. Oslo, Aschehoug.- Høgskolen i Sør-Trøndelag (u.å.) Dewey-systemet [internett]. Tilgjengelig fra: http://www.ahs.hist.no/omahs/adm/bib/undervisning/dewey.html [lest 18.01.07].

- Mourad (2007) Informasjonskompetanse Gruppe 4: Mourad [internett] Tilgjengelig fra: http://www.informasjonskompetansegruppe4mourad.blogspot.com/ [lest 24.01.07].

- Nøtterøy vgs (u.å.) Defininisjon på informasjonskompetanse [internett]. Tilgjengelig fra: http://www.notteroy.vgs.no/biblioteket/informasjonskompetanse/definisjon.htm [lest 21.01.06]- Svare, Helge (1997) I Sokrates' fotspor: filosofi- og vitenskapshistorie. Oslo, Pax.- ThinkQuest (u.å.) Do we really know Dewey? [internett]. Tilgjengelig fra: http://library.thinkquest.org/5002/ [lest 18.01.07].

- Truls (2007) Gruppe 4: Truls [internett] Tilgjengelig fra: http://www.trulsgruppe4.blogspot.com/ [lest 24.01.07].

- Universitetet for miljø- og biovitenskap, Universitetsbiblioteket (2006) Google Scholar - søk i akademiske tekster [internett]. Tilgjengelig fra: http://www.umb.no/9852 [lest 17.01.07].

- Universitetet i Oslo (u.å.) Bibsys Ask [internett]. Tilgjengelig fra: http://www.ub.uio.no/uhs/sok/fag/teologi/bs.pdf [lest18.01.07].

- Universitetsforlaget (u.å.) Idunn.no - Nasjonal tidsskriftsdatabase [internett]. Tilgjengelig fra: http://www.universitetsforlaget.no/servlets/dispatcher/tidsskrift/idunn/ [lest 17.01.07].

- Wikipedia (u.å.). Definisjon på informasjonskompetanse [internett]. Tilgjengelig fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Informasjonskompetanse [lest 21.01.06].- Wyller, Egil A. (1985) Sokrates i historiens lys: en samling nordiske studier. Oslo, Solum.


3.1

Oversiktssøk:

Hva er en søkemotor?

Informasjon hentet fra ikt-media:

En søkemotor er en "hjelper" på internett. Gjerne en web side som hjelper deg å oppsøke den informasjonen du er ute etter.
Søkemotoren kan deles opp i to kategorier; Katalog og Indeks.
-Det er lettere å finne fram til det du leter etter dersom du søker i en såkalt katalog, ettersom en katalog er styrt av mennesker som sjekker innholdet, og linkene er organisert. Ofte delt inn i emnekataloger, der du klikker deg videre innover på websiden du er på, alt ettersom hvilke informasjon du er på utkikk etter.
Eksempeler på emnekataloger er http://www.kvasir.no/ , http://www.yahoo.no/, www.google.no.

- Dersom du søker gjennom søkemotoren indeks, vil du oppdage at her er det automatiske programmer som søker gjennom sider og lagrer søkeord. Fordelen med dette er at disse indeksene innholder mange flere sider, men ulempe er at innholdet er ikke sortert etter emner.

Hva er en håndbok?

En håndbok er en liten bok med tilstrekkelig informasjon innenfor det emnet den er ment å beskkrive.

Hva er et leksikon?

Et leksikon er simpelten et oversiktsverk basert på ord og temabeskrivelser i alfabetisk rekkefølge for å øke simplisiteten i ens arbeid.

3.2

Dybde

Hva er Bibsys Ask?

Informasjon hentet fra Mourad på gruppe 4, men dog skrevet litt om.

Bibsys er bibliotekenes felles katalog. Bibsys kan derfor brukes til å bestille bøker, artikkler ol. fra biblioteker som er tilknyttet Bibsys biblioteksystem, samt andre tjenester som du ellers ville ha ordnet ved ditt lokale bibliotek.
Bibsys Ask er et redskap som fritt kan brukes av alle til å søke etter dokumenter i databasene til bibsys.
Det finnes fire databaser; Bibliotekbasen, ForskDok publikasjoner, ForskDok prosjekter og BIBSYS Emneportal.

Hva er Dewey?

Dewey-systemet (Dewey decimal system) ble utviklet av den amerikanske bibliotekaren Melvin Dewey i 1873.
Det er et system som går ut på å kategorisere bøker i 10 hovedklasser (0-9).
Systemet er enkelt å mestre, men kan sikkert virke litt uoversiktelig ved første blikk. Høgskolen i sør-Trøndelag forklarer Dewey systemet på en enkel måte.

Dewey-systemet blir brukt over store deler av verden, og kan betegnes som den mest utbredte måten å sortere bøker.

Tekstene blir sortert slik:
000 GENERELLE SKRIFTER
100 FILOSOFI OG BESLEKTEDE FAGOMRÅDER
200 RELIGION300 SAMFUNNSVITENSKAP
400 SPRÅK OG SPRÅKVITENSKAP
500 NATURVITENSKAP. MATEMATIKK
600 ANVENDT VITENSKAP
700 KUNST
800 LITTERATUR
900 GEOGRAFI OG HISTORIE OG DERES HJELPEVITENSKAPER

Innenfor hver gruppe kan emnene igjen deles inn i grupper på 10 og 10 til det uendelige. Dewey-systemet inneholder ikke bare fagstoff, men kan også inneholde skjønnlitteratur (813), men de fleste har skjønnlitteratur stående utenfor systemet da dette ville tatt opp svært mye plass.

3.3
Aktualitet

Tekst hentet fra Veronica, gruppe 4.

- Atekst er Aftenpostens database som gir tilgang til redaksjonellt stoff fra mange nyhetskilder, både aviser, NTB og oppslagsverk som "Hvem Hva Hvor". Databasen går tilbake til 1984, men det er noe varierende startår på de ulike kildene. Atekst er en betalingstjeneste (Bertnes, 2005).

- Norske tidsskriftsartikler, eller NORART, er Nasjonalbibliotekets database for tidsskrifter. Her finner man referanser til artikler fra ca 375 norske årbøker og tidsskrifter. Databasen går tilbake til 1980. NORART er en betalingstjeneste (Bertnes, 2005).

- Idunn er Universitetsforlagets tverrfaglige tidsskriftsdatabase. Denne er Nordens første og største i sitt slag. Idunn kan tilby 41 norske og nordiske tidsskrifter fra Universitetsforlaget, Aschehoug og Gyldendal Akademisk, alle i fulltekst og parallellt med papirutgaven. Idunn er en betalingstjeneste (Universitetsforlaget, u.å.).

- Google Scholar er "Googles søketjeneste for vitenskapelig litteratur: artikler, bøker, rapporter og avhandlinger. Informasjonen hentes fra forlag, institusjoner, konferanser og internett. Mange artikler er tilgjengelige i fulltekst fra åpne arkiver (...)" skriver Ingeborg Hvaale (Hvaale, 2006).

No comments: